Hova tovább? iskolabörze – Bemutatkozik a PTE

10.5-11.

A Budapest Design Week hagyományos ötletbörzéjét a pandémiás helyzet miatt ezúttal online formában tartjuk meg. A Hova tovább keretén belül tervezőképző közép- és felsőoktatási intézmények, művészeti és műszaki karok, valamint kreatív képzést nyújtó iskolák mutatkoznak be.

A Pécsi Tudományegyetem Magyarország egyik legnagyobb, Európa egyik legrégebbi egyeteme. A Műszaki és Informatikai Kar 50 éve jelentős szerepet játszik a műszaki felsőoktatásban.

A Karon belül három intézet működik: Építész Szakmai Intézet mellett a Mérnöki és Smart Technológiák Intézet és az Informatika és Villamos Intézet széleskörű képzései lefedik a műszaki, művészeti és az informatikai tudományterületet, az építészmérnöki, építőmérnöki, gépészmérnöki, környezetmérnöki, villamosmérnöki, informatikai, építőművészeti tudományágakban, magasszintű tudást és kutatási témákat szolgáltatva.

Az Építész Szakmai Intézet által kínált képzéseket négy tanszék fogja össze: Belsőépítészeti, Alkalmazott és Kreatív Design Tanszék, Építészeti és Várostervezési Tanszék, Épületszerkezetek-Energiadesign Tanszék és a Vizuális Ismeretek Tanszék.

Az építész és design képzés minden programja angol nyelven is elérhető, amit a külföldi hallgatók dinamikusan növekvő száma tett szükségessé. A szakmai tapasztalaton alapuló műhely jellegű tanulmányok célja nem csak a szerkezetek, anyagok és a tervezés megismertetése a hallgatókkal, hanem olyan kulcstémákra való fókuszálás is, mint az interdiszciplinaritás, innováció, fenntarthatóság, design, elméleti gondolkodás és elkötelezettség a természeti és épített környezet iránt.

KÜLDETÉS, CÉLOK

A PTE Műszaki és Informatikai Kara Magyarország legdinamikusabban fejlődő mérnökképző intézményeinek egyike. Képzési palettáján a műszaki tudományok szinte teljes egyetemi skálája megmutatkozik. A szakok hiánypótló módon az innovatív kutatási munkára és gyakorlatorientált képzésre fókuszálnak. A világ szinte minden pontját behálózó nemzetközi együttműködések és a kiterjedt céges partnerhálózat garancia a piac elvásásaira aktívan reagálni képes szakirányú képzések minőségére. A pécsi építész és design képzések különlegessége abban rejlik, hogy a művészet és a mérnöki tudomány szétválaszthatatlanul összeforr benne, így egyszerre közvetít művészi és mérnöki tudást, szemléletmódot hallgatóinknak. Az ismeretek megszerzésének és átadásának középpontjában a hallgató és az oktató közötti személyes viszony áll. A „pécsi” mesterek, a szakma nagy öregei, és nemzetközi diplomával és gyakorlattal rendelkező fiatal oktatók, kutatók tudása adják a műhely különleges hangulatát és nemzetközi hírnevét.

KIEMELKEDŐ ÉRTÉKEK

Jövőbe mutató kutatások és projektek

A MIK teljes jogú kutatóegyetemi kara a PTE-nek. Korunk olyan kihívásaival próbál szembe menni, és jövőbe mutató megoldásokat kutatni és megtalálni, melyek a műszaki tudományok terén kiemelkedő fontosságúak. Ilyenek például:

Korszerű oktatási környezet - nemzetközi szintű laborkomplexumok

Ahhoz, hogy ezen kutatások megvalósuljanak, olyan laborhálózatra volt szükség, melyek nemzetközi összehasonlításban is megállja a helyét. Az építészet és építő mérnökség területén a Geotechnikai, szerkezetdiagnosztikai laborok, gépészmérnök képzésben több, mint 20 műhely, labor vagy kiépített rendszer áll rendelkezésre. Környezetmérnök szakon a környezetvédelem teljes területét lefedő gyakorlati mérési és kísérleti, kutatási lehetőségeket biztosítanak a hallgatóknak. Műszaki informatika területén a legmodernebben felszerelt számítógéptermek, NVIDIA Cuda Oktatóközpont eszközparkja, hálózati labor és a PTE szuperszámítógépe segíti az oktatást. Villamosmérnök képzéshez olyan neves cégek nyújtottak segítséget a kiemelkedő laborhálózat kiépítéséhez, mint a CISCO, a SIEMENS és a LINDGREN.

Ekvivalens diploma Shanghaitól Denverig

A PTE-n végzett hallgatók olyan nemzetközileg is elfogadott diplomát kapnak, mellyel a világ bármely szegletében el tudnak helyezkedni. Ehhez a MIK további segítséget is nyújt, angol nyelvű képzésekkel, általános és szakmai nyelvi képzésekkel, illetve nemzetközi projektekben biztosít gyakorlati lehetőséget a hallgatók számára.

Tehetséggondozás a karon

Hallgatói sikerek nemzetközi szinten is

A gyakorlatorientált, jövőbe mutató képzési struktúrának, illetve az oktatói felkészültségnek köszönhetően a hallgatók olyan sikereket érnek hazai és nemzetközi megmérettetésekben, melyek a későbbiekben az álláskeresésnél előnyt jelentenek. A teljesség igénye nélkül a sikerekből:

    • OTDK helyezések, országos és nemzetközi diplomadíjak
    • Creaton Építész pályázat I. és II. díj
    • Solar Decathlon (Szentendre, Magyarország) 2019. elnyert díjak:
      • - Építészet kategória 2. hely
      • - Energiahatékonyság kategória 3. hely
      • - ÉVOSZ különdíj
      • - Közösség és Fair Play díj
    • PTE Innovációs Nap 2019 - különdíj „The BASKET”projekt
    • Kína - 4x4 workshop (2015-től, minden évben)
    • Architecture Innovation Class - A MIK Építész Intézete és a wuhani Hubei University of Technology 2017-ben kezdődő együttműködéséből született meg az un. ’ARCHITECTURE INNOVATION CLASS’ nemzetközi szakmai program az HBUT School of Arts and Design, School of Industrial Design and School of Civil Engineering, Architecture and Environment hallgatói számára
    • Metrostate University of Denver Egyesült Államok, közös építész képzés, együttműködés
    • Velencei Építész Biennale magyar pavilon Kurátor: prof. dr. Bachman Bálint és prof.dr. Markó Balázs, 2013.
    • Techtogether Automotive Hungary mérnökhallgatói verseny Mercedes és a QSR24h Europe különdíj
    • Orca autó – Shell Eco Marathon Rotterdam, VII. helyezés
    • Pneumobil – VII. Nemzetközi AVENTICS Pneumobil verseny II. hely

További hallgatói sikereink a Karunk honlapján találhatóak!


LEHETŐSÉGEK A MUNKAERŐPIACON

Az akkreditált képzéseken résztvevők versenyképes tudást és gyakorlatot szereznek, a diploma szerzést követően pedig mind a hazai mind a nemzetközi piacon könnyen tudnak elhelyezkedni: a visszajelzések alapján a versenyszféra kedveli a PTE-n végzetteket széles látókörük, tudásuk, hozzáállásuk okán.

Az alapszakok elvégzése esetén elsősorban lehetőség nyílik a továbbtanulásra a mesterszakokon, majd a Breuer Marcell Doktori Iskola doktori képzéseiben (Phd/DLA), de az oklevél birtokában már bizonyos munkakörök is betölthetőek.

Építőművészet Ba, Építészmérnöki BSc elhelyezkedési lehetőségek:

Elsősorban építőipari kivitelező cégeknél, kivitelezés- előkészítésben és építés kivitelezésben, vagy építész irodáknál, építésügyi hatóságoknál, de akár grafikai stúdiók, vizualizációs cégek mellett a kreatív ipar területén is nyílik lehetőség az elhelyezkedésre.

Ipari termék- és formatervező mérnöki BSc elhelyezkedési lehetőségek:

A komplex ismeretek birtokában lévő ipari termék- és formatervező mérnök elhelyezkedésére az ipar széles területén nyílik lehetőség a régióban, az országban és külföldön egyaránt. Hazánkban olyan cégek várnak gépészmérnököt komoly karrierlehetőségekkel, mint az: AUDI, HAUNI, FLEXTRONICS, SAMSUNG, LG ELECTRON ICS, SIEMENS, VIDEOTON HOLDING, ...

A mesterképzéseken szerzett diploma alapfeltétele a teljes körű és jogú szakmagyakorlásnak mind a hazai, mind nemzetközi versenyszférában. Azok akik azonban a kutatás/fejlesztés, akadémiai karrier iránt érdeklődnek, folytathatják tanulmányaikat, kutatómunkájukat a Breuer Marcell Doktori Iskola doktori képzésein (Phd/DLA)

Építőművész Ma, Belsőépítész tervezőművész Ma, Építész MSc, Építészmérnöki osztatlan MSc elhelyezkedési lehetőségek:

A munkaerőpiac kimutatásai szerint a pályakezdők leginkább az építőiparban kapnak munkalehetőségeket. A piaci cégek keresnek tervezői, műszaki előkészítői, fejlesztői munkakörökbe szakembereket, vagy akár projektmenedzser, projektvezető, projektmérnök, építésvezető, műszaki vezető, létesítményvezető pozícióba is. Mivel az államgazdasági szerveknél szükséges az építéshatósági ügyintéző és a városi főépítész is, ezért akár állami közigazgatási szférában is el lehet helyezkedni. Az építész és design szakma többféle kreativitást igényel, például szociális, szervező, konstruktív és gazdasági téren is. A mérnöki munka ezen a kreativitáson alapul, egyúttal óriási szakmai tudást igényel, hiszen az alkotói folyamat rendkívül összetett, a munkavégzés során pedig a kapcsolódó szakterületek képviselőivel, partnerekkel való együttműködést összefogó szerepet is gyakran fel kell vállalni. Munkájával akár tervezőként akár kivitelezőként hozzájárulhat egyéni vagy társadalmi igények kielégítéséhez, a környezetünk fejlesztéséhez. Az építészmérnök szakma többféle kreativitást igényel, például szociális, szervező, konstruktív és gazdasági téren is.

KIKNEK AJÁNLJÁK KÉPZÉSEIKET?

Elsősorban azok számára ajánlják képzéseiket, akik a „tömegképzés” ellenében a személyes, partneri alapon működő oktatást részesítik előnyben. Azok jelentkezését várják, akik nemzetközileg is jegyzett, korszerű, ugyanakkor élhető körülmények között képzeli el tanulmányait, és lehetőséget keres arra, hogy tanulmányai során és annak eredményeként nemzetközi tapasztalatra, kapcsolatokra, szakmai nyelvtudásra tegyen szert, és alkotó tevékenységét már a tanulmányai során meg szeretné kezdeni. Várnak mindenkit, akik érdeklődnek napjaink designja, a belsőépítészet, a formatervezés, vagy az épített környezet kultúrája iránt, szeretnek és tudnak csoportban dolgozni, manuális képességeik, rajztudásuk megfelelő a szakma gyakorlásához, kreatívak, arányérzékkel, térlátással, színérzékkel rendelkeznek, kommunikatívak, fogékonyak a design és a vizuális művészetek különféle területeinek elméleti-gyakorlati problémáira.

MILYEN TUDÁSRA VAN SZÜKSÉG A JELENTKEZÉSHEZ?

Alapképzések:

Építőművészet Ba

A többi szakoktól eltérő módon gyakorlati vizsgát tesznek a felvételizők, ez alapján kerül meghatározásra a felvételi pontszám. Első szakaszban alkalmassági vizsgára kerül sor: tanulmányrajz geometrikus testekről, perspektivikus ábrázolás, vetületeivel ábrázolt csonkolt kocka látszati rekonstrukciója, vizuális memória feladat, otthonról hozott munkák bemutatása. A második szakasz a pontszerző szakasz, maga a gyakorlati vizsga: tanulmányrajz organikus és konstruktív formákról, perspektivikus ábrázolás, irányított tervezés, színvázlat, kreatív feladat, matematika-fizika teszt, művészettörténet teszt, valamint pályaalkalmassági beszélgetés.

Építészmérnöki BSc

A felvétel feltétele: érettségi bizonyítvány.

Ezen a szakon alkalmassági vizsgán vesznek részt a jelentkezők: tanulmányrajz geometrikus testekről, perspektivikus ábrázolás, vetületeivel ábrázolt csonkolt kocka látszati rekonstrukciója, pályaalkalmassági beszélgetés.

Ipari termék- és formatervező mérnöki BSc

A felvétel feltétele: érettségi bizonyítvány.

Ezen a szakon alkalmassági vizsgán vesznek részt a jelentkezők: tanulmányrajz geometrikus testekről, perspektivikus ábrázolás, vetületeivel ábrázolt csonkolt kocka látszati rekonstrukciója, pályaalkalmassági beszélgetés, irányított tervezés.

Mesterképzések:

Építőművész Ma

Szakirányú alapszakos végzettség

Felvételi beszélgetés, gyakorlati vizsga

A jelentkezők egy kreatív tervezési feladatot oldanak meg az írásbeli keretében, majd a motivációs beszélgetés során bemutatják portfóliójukat.

Belsőépítész tervezőművész Ma

Szakirányú alapszakos végzettség

Felvételi beszélgetés, gyakorlati vizsga

A jelentkezők egy kreatív tervezési feladatot oldanak meg az írásbeli keretében, majd a motivációs beszélgetés során bemutatják portfóliójukat.

Építész MSc

Szakirányú alapszakos végzettség

Írásbeli vizsga valamint szakmai és motivációs beszélgetés

A jelentkezők egy építészeti tervezési feladatot oldanak meg az írásbeli keretében, majd a motivációs beszélgetés során bemutatják portfóliójukat.

Építészmérnöki osztatlan MSc

A felvétel feltétele: érettségi bizonyítvány. Ezen a szakon alkalmassági vizsgán vesznek részt a jelentkezők: Tanulmányrajz geometrikus testekről, perspektivikus ábrázolás, vetületeivel ábrázolt csonkolt kocka látszati rekonstrukciója, pályaalkalmassági beszélgetés, irányított tervezés.


A 2021-BEN INDULÓ KÉPZÉSEKRŐL

Alapképzések:

Építőművészet Ba

végzettségi szint: alap- (baccalaureus, bachelor; rövidítve: BA-) fokozat

képzési idő: 6 félév

Képzési terület: művészet

képzés nyelve: magyar

képzési forma: nappali

finanszírozás: állami ösztöndíjas és önköltséges

kreditek száma: 180 kredit

Az építőművészet alapképzési szak célja olyan szakemberek képzése, akik képzettségük és képességük révén építészstúdiók, vállalkozások, hatóságok és egyéb intézmények alkalmazásában az épített környezet tervezésében, építészeti projektek menedzselésében elsősorban a művészi igényességet igénylő feladatok megoldásában – irányítás mellett – részfeladatokat látnak el. Tervezési jogosultsághoz nem kötött területeken önállóan is tevékenykedhetnek. A képzés célja továbbá, hogy a megszerzett ismeretek alapul szolgáljanak a továbbtanulásra a mesterképzésben, illetve egyéni vagy szervezett továbbképzéseken.

Építészmérnöki BSc

végzettségi szint: alap- (baccalaureus, bachelor; rövidítve: BSc-) fokozat

képzési idő: 7 félév

Képzési terület: műszaki

képzés nyelve: magyar vagy angol

képzési forma: nappali vagy levelező

finanszírozás: állami ösztöndíjas és önköltséges

kreditek száma: 210 kredit

A képzés célja olyan építészmérnökök képzése elsősorban a magasépítő területen, akik alkalmasak irányítás mellett az építőipari kivitelezés, gyártás, szolgáltatás, vállalkozás, szakhatósági munka bizonyos tervezési és kutatási részfeladatainak megoldására. A hallgatók az építészmérnöki tudás mellett természettudományi, műszaki és művészeti, valamint gazdasági, humán és nyelvi képzéseik és az ezekhez kapcsolódó készségek révén komplex, piacképes ismeretet szerezhetnek nálunk. A képzés célja továbbá, hogy a megszerzett ismeretek alapul szolgáljanak a továbbtanulásra a mesterképzésben, illetve egyéni vagy szervezett továbbképzésekre.

Ipari termék- és formatervező mérnöki BSc

végzettségi szint: alap- (baccalaureus, bachelor; rövidítve: BSc-) fokozat

képzési idő: 7 félév

Képzési terület: műszaki

képzés nyelve: magyar

képzési forma: nappali

finanszírozás: állami ösztöndíjas és önköltséges

kreditek száma: 210 kredit

A képzés célja ipari termék- és formatervező mérnökök képzése, akik alkalmasak ipari termékek tervezésére, gyártására és forgalmazására. Rugalmasan és hatékonyan tudnak reagálni a piacgazdaság kihívásaira. Képesek műszaki, esztétikai, humán, valamint gazdasági ismereteik és készségeik birtokában a termékfejlesztés valamennyi fázisában önálló, alkotómunkára. Átlátják a termékfejlesztés innovációs folyamatát, a termékfejlesztéshez szükséges tárgyi, szervezeti és emberi erőforrásokat, menedzselni tudják a termék életpálya egyes ciklusait. A képzés célja továbbá, hogy a megszerzett ismeretek alapul szolgáljanak a továbbtanulásra a mesterképzésben, illetve egyéni vagy szervezett továbbképzéseken.

Mesterképzések:

Építőművész Ma

végzettségi szint: mester- (magister, master; rövidítve: MA-) fokozat

képzési idő: 4 félév

Képzési terület: művészet

képzés nyelve: magyar

képzési forma: nappali

finanszírozás: állami ösztöndíjas és önköltséges

kreditek száma: 120 kredit

Az építőművész mesterképzés célja az alkotó ember kulturális küldetését vállaló, értéket teremtő és közvetítő kutató értelmiségi szakemberek képzése. A végzettek megszerzett művészeti, tudományos és mesterségbeli ismereteik birtokában képesek az épített környezet tervezésében a művészi igényességet igénylő feladatok megoldására. Felkészültségük alapján alkalmasak tanulmányaik doktori képzés keretében történő folytatására.

Belsőépítész tervezőművész Ma

végzettségi szint: mester- (magister, master; rövidítve: MA-) fokozat

képzési idő: 4 félév

Képzési terület: művészet

képzés nyelve: magyar vagy angol

képzési forma: nappali

finanszírozás: állami ösztöndíjas és önköltséges

kreditek száma: 120 kredit

A képzés célja belsőépítész tervezőművészek képzése, akik képesek az építészeti környezetalakítás során társtervezőként együttműködésre építész és más tervezőkkel az adott tér, illetve terek esztétikai, funkcionális és pszichológiai vonatkozásaival összefüggő kérdésekre a válaszokat megadni, továbbá az építészeti tér, illetve terek megformálása során képesek abban a múlt örökségeként ránk maradt egyedi elemek és berendezések koncepcionális egységének megőrzésére.

Építész MSc

végzettségi szint: mester- (magister, master; rövidítve: MSc-) fokozat

képzési idő: 4 félév

Képzési terület: műszaki

képzés nyelve: magyar vagy angol

képzési forma: nappali vagy levelező

finanszírozás: állami ösztöndíjas és önköltséges

kreditek száma: 120 kredit

Olyan építészmérnökök képzése, - elsősorban az építészeti tevékenységek - épülettervezés, építészeti környezetalakítás, településtervezés, műemlékvédelem, építés- kivitelezés és -szervezés, épületfenntartás és -felújítás, valamint építésigazgatási, hatósági feladatok - teljes területére, - akik természettudományi, műszaki és művészeti, valamint gazdasági, humán és nyelvi ismereteik, továbbá az ezekhez kapcsolódó készségeik révén alkalmasak önállóan irányítani műszaki feladatokat és akik elhivatottak abban, hogy mindezeket a tevékenységeket az építészet társadalmi és környezeti hatásának tudatában, eziránti felelősséggel és elkötelezettséggel végezzék. Felkészültek tanulmányaik doktori képzésben történő folytatására.

Választható specializációk:

  • építészeti tervezés és belsőépítészet,
  • várostervezés és főépítész,
  • szerkezettervezés,
  • építészeti informatika (BIM szakember)
  • igény esetén indul: műemlékvédelem és rekonstrukció, építészeti ökológia, ingatlanfejlesztés és épületüzemeltetés.

Építészmérnöki osztatlan MSc

végzettségi szint: mester- (magister, master; rövidítve: MSc-) fokozat

képzési idő: 10 félév

Képzési terület: műszaki

képzés nyelve: magyar vagy angol

képzési forma: nappali

finanszírozás: állami ösztöndíjas és önköltséges

kreditek száma: 300 kredit

A képzés célja olyan építészek képzése, akik képesek arra, hogy ellássák a település és területrendezés, általában az épített környezet alakításának valamennyi építészeti és építési feladatát, ezen belül elvégezzék épületek, épületegyüttesek építészeti- és szerkezettervezési feladatait, megtervezzék, megszervezzék, irányítsák és ellenőrizzék ezek építését, épületfenntartási és – felújítási feladatokat végezzenek, műemlékvédelmi feladatokat lássanak el, képzettségüknek megfelelő elméleti, tudományos és oktatási tevékenységet folytassanak, ellássák szakterületükön az építésigazgatási és hatósági munkák irányítását, továbbá alkalmasak legyenek tanulmányaik PhD vagy DLA képzés keretében való folytatására.

Gallery