Bowie-lemezborító – Zsömbör Krisztina kedvenc tárgya

10.1-11. Article

A Budapest Design Week idén új rovatot indít Kedvenc tárgyam címmel. Az interjúsorozatban elismert tervezőket és közéleti szereplőket kérünk meg arra, hogy meséljenek a számukra legkedvesebb tárgyaikról. Kérdéseinkre ezúttal Zsömbör Krisztina válaszolt.

Mi a kedvenc tárgyad?

Hogy mi a kedvenc tárgyam? Ha csak egyet kellene megneveznem, biztosan nem tudnék választani, mert azt hiszem, olyan nincs is. Sokkal inkább fontos számomra egy tárgy típusa, amitől érdekes és fontos lesz számomra, örömmel birtoklom, esetleg csak nézem, vizsgálom, befogadom vagy épp vágyom rá. A közös nevező a tárgyaimban, amelyek a kedvenceim: a tervezői gondolkodás sokrétűsége, a születő tárgyakban egyszerre jelen levő funkcionalitás és az üzenet, amit közvetít. Számomra a tervezőgrafika gyűjtőfogalomba préselt design rejti ezt az izgalmas világot.

Miért tartod „jó” tárgynak?

És ha valamennyire szűkítenem kellene a választott kategórián, akkor a lemezborítók mellett döntenék. Ha azon belül is muszáj most egyre rámutatnom, akkor David Bowie ★ Blackstar (2016) lemezét választanám, melynek tervezője Jonathan Barnbrook. A kiválasztott szeretett tárgy csoportom, azon belül a kedvenc lemezborítóm is rejtjelekkel kódolt, minden vonal, szín, mozgás, betű, kép tudatosan került a helyére, oda, ahol a legtöbbet és legizgalmasabban üzen nekem. Kíváncsian fejtem meg mondanivalóját akkor is, ha nem könnyen találom meg a fordításhoz szükséges kulcsot. Egy lemezborító esetén szoros a kapcsolat zenével, a szöveggel, az életművel és persze a szerzővel, előadóval, akár a helyszínnel. Ez a ★ Blackstar borítójában és teljes arculatában is mind benne van.

Mi a tárgy története, hogyan jutott hozzád?

Ez a lemez még nincs a gyűjteményemben, de egyszer biztosan bekerül.

Mit gondolsz, milyen szerepet játszik a design abban, hogy ez a tárgy a kedvenced?

Barnbrook egy interjúban elmondta, közte és Bowie között közvetlen munkakapcsolat volt, nem ügynökön vagy menedzseren keresztül kommunikáltak, alkotótársként dolgoztak több lemezborítón, ahogy a ★ Blackstar-on is. Amely az utolsó közös alkotásuk lett. A design és a képzőművészet határán mozgó alkotásként tekintek a ★ Blackstar borítóra, az album arculatára. Az alkalmazott fontkészletet is Barnbrook tervezte, ez is hozzá járul ahhoz a következetes alkotói attitűdhöz és komplex tervezői és művészi eredményhez, ami ezt az albumot az egyik kedvencemmé teszi, design tekintetében is fontos „tárgyként”, vágyott darabként tudok rá tekinteni.

Gallery